Знання іноземних мов є важливою передумовою для особистих, культурних, професійних та економічних контактів. Зростаючі потреби в спілкуванні та співпраці між країнами та людьми з різними мовами та культурними традиціями, нова освітня система в Україні вимагають суттєвих змін у підході до викладання, оновлення змісту та методів навчання іноземних мов.
Реформаційні процеси, що відбуваються у сучасному освітньому просторі, зумовлюють нагальність розв'язання комплексних соціально-педагогічних завдань, одним з яких є забезпечення наступності між суміжними ланками освіти.
У відповідності з чинним законодавством та нормативно-правовими документами саме наступність є однією з обов'язкових умов здійснення неперервності здобуття освіти, яка певною мірою має забезпечити єдність, взаємозв'язок та узгодженість мети, змісту, методів, форм навчання й виховання з урахуванням вікових особливостей дітей на суміжних щаблях освіти. Тобто, наступність забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім. З одного боку, вона передбачає спрямованість навчально-виховної роботи на вимоги, які будуть пред'явлені дітям на наступному етапі, а з іншого — на опору вчителя на здобуті на попередньому етапі знання, навички і досвід дітей, на активне використання їх у подальшому навчально-виховному процесі.
Пропоную вам ознайомитись із системою методичної роботи щодо забезпечення наступності в навчально-виховному процесі нашої школи.
Реалізація принципу безперервності освіти має починатися з забезпечення наступності між першими її сходинками — дошкільною і початковою ланками. Тобто, в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи має бути створена єдина, динамічна та перспективна система, спрямована на всебічний розвиток особистості старших дошкільників і молодших школярів. Необхідно пов’язати програми, методи і форми навчання в дошкільному навчальному закладі та початковій школі, щоб елементи навчальної діяльності, що формуються в процесі навчання на заняттях у дошкільних закладах, могли забезпечити успішність навчання в школі. А шкільне навчання змогло забезпечити взаємозв'язок, розширення, поглиблення й удосконалення отриманих у дитячому садку знань, умінь і навичок. Завдяки цій системі перехід до нових умов шкільного навчання здійснюється з найменшими для дітей психологічними труднощами. При цьому забезпечується природне і комфортне їх входження в нові умови, що сприяє підвищенню ефективності виховання і навчання учнів з перших днів перебування в школі.
Для вирішення проблеми наступності на цьому етапі між Софіївсько-Борщагівським ДНЗ «Золотий колосок» та школою було укладено угоду про співпрацю, у якій були визначені основні напрямки роботи з питань наступності.
Робота з дітьми старшого дошкільного віку та учнями початкових класів включає:
1) проведення екскурсій для майбутніх першокласників у школу;
2) відвідування театралізованих вистав, музеїв у дошкільному закладі та школі;
3) відвідування дітьми старшого дошкільного віку святкової лінійки 1 вересня, присвяченої Дню знань, свята «Прощання з Букварем», Дня Наума (День школи) та інших заходів у школі.
4) зустріч майбутніх першокласників з учителями та проведення підготовчих занять у школі (як вже говорилося з лютого місяця). Слід відмітити, що з цього часу проводяться і заняття з англійської мови, так як школа є спеціалізованою з вивчення англійської мови. На даний час в початковій школі налічується 175 учнів, більшість з них є вихованцями дитячого садка «Золотий колосок». Учні 1-Б, 2-А, 3-А, 3-Б, 4-А класів навчаються за програмою для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської мови. З 2008 року започатковане навчання за науково-педагогічним проектом «Росток» (на сьогодні це 2-Б та 4-Б класи). В 2011-2012 навчальному році у школі відкрито 1-А клас (за науково-педагогічним проектом «Інтелект України»). Дуже приємно, що батьки прагнуть, аби їх діти здобули достатньо знань для свого розвитку, і готові інвестувати в їхнє навчання.
А тепер більш детальніше зупинимось на спеціалізованих класах, в яких учні поглиблено вивчають англійську мову.
Відповідно до Державного стандарту, метою вивчення інземних мов є формування в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями та навичками спілкуватися в усній і письмовій формі з урахуванням мотивів, цілей та соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах та ситуаціях.
На сьогоднішній день іноземна мова може сприяти покращенню культури спілкування людей. В процесі навчання учні та навчаються техніки спілкування, оволодівають мовним етикетом, вчаться вирішувати різні комунікативні задачі, оволодівають стратегією та технікою діалогічного та групового спілкування, навчаються бути мовними партнерами.
Іноземна мова сприяє розширенню не лише філологічного, але і загального кругозору учнів. При вивченні іноземної мови учні та оволодівають не лише новими засобами спілкування, а й дізнаються про культурні цінності країни, мову якої вивчають: її історію, географію, науку, літературу, мистецтво.
Оволодіння другою мовою дуже впливає на розвиток здібностей мовнорухового апарату. Розвивається фонематичний та інтонаційний слух, імітативні здібності, здатність до здогадки, здатність до виділення головного, всі види пам’яті, учні та студенти оволодівають спеціальними мнематичними діями.